Hoe werkt het?

Vraaghulp wijst je de weg naar de juiste organisatie die jou kan helpen. Op hun website lees je meer over wat ze doen. De eerste stap is altijd dat jij zelf contact opneemt. Soms kan jouw vraag via de telefoon of per mail worden beantwoord. Als meer nodig is, begint de hulp met een gesprek om kennis te maken.

Gesprek

Het gesprek gaat bijvoorbeeld over hoe je leven eruit ziet en wat je vragen zijn. Over of je jouw vraag of zorgen al langer hebt, wat je nodig hebt en hoe je geholpen wilt worden. We overleggen hoe en waar we dit gesprek houden.

Je mag altijd iemand die je goed kent en vertrouwt, vragen om erbij te zijn. Bijvoorbeeld een familielid, vriend of begeleider. Heb je die niet, dan mag je ook vragen om een onafhankelijk cliëntondersteuner. Dat is iemand die met je meedenkt en geen partij kiest.

Hulp

We bekijken samen met jou hoe we je op weg kunnen helpen. Soms kun je zelf al verder met de hulp en adviezen. Soms heb je meer begeleiding van een medewerker nodig, zorg of hulpmiddelen. Als het nodig is, helpen we je om die hulp aan te vragen bij de gemeente.

Weet je nu al wat voor zorg je nodig hebt? Of waar jij en je gezinsleden hulp bij kunnen gebruiken? Dan kun je ook direct een persoonlijk plan of familiegroepsplan indienen.